mtd@mtd.gov.kg
+996 (312) 31 43 85
KG   RU  

Дүйнөлүк Банктын инвестициялык долбоорлорду ишке ашыруу тобунун долбоорлору боюнча

Япония өкмөтү өлкөнүн жол инфраструктурасын жакшыртууга эбегейсиз салым кошууда.

Учурда Япония Өкмөтү тарабынан каржыланган төмөндөгү долбоорлорду ишке ашыруу жүрүп жатат:

  • «Бишкек-Ош унаа жолунун 246 чакырымындагы кар-көчкүдөн коргонуу» гранттык долбоору (4.288,000,000 япон йени, болжолу менен 39,2 млн. АКШ долл.);
  • «Талас-Тараз жолундагы Урмарал дарыясында өткөн көпүрөнү рекострукциялоо» (1.785,000,000 япон йени, болжолу менен 16,2 млн. АКШ долл.);
  • «Эл аралык маанидеги жолдорду жакшыртуу долюоору Ош-Баткен-Исфана унаа жолунун жол бөлүгүн реабилитациялоо (28-75 чакырым)» (долбоордун суммасы – 13.642,000,000 япон йени, болжолу менен 133,58 млн. АКШ долл., насыянын суммасы – 11.915,000,000 япон йени, болжолу менен 47 млн. АКШ долл.).

Япония Өкмөтү тарабынан каржыланган долбоорлордун өзгөчөлүгү — эки долбоор гранттык негизде жана бир долбоор насыялык негизде, өтө жеңилдетилген шарттарда каржыланат. Насыя 40 жылга, 10 жылдык жеңилдетилген мөөнөткө берилет, үстөгү жылдык 0,1%, демек, насыянын гранттык элементи 45% жогору.

Ошондой эле, долбоорлордун өзгөчөлүгү япон долбоорлорун жүзөгө ашырууга сөзсүз түрдө жапон адистери катышат. Ошентип, STEP шарттарына ылайык, STEP насыялары менен каржыланган консультациялык кызматтарды эсепке албаганда, келишимдин жалпы наркынын кеминде отуз пайызы (30%), Япониядан келген товарлар же япониялык компания көрсөткөн кызматтар же товарлар болушу керек долбоордун мүнөзүнө жараша Япониядан гана. STEP шарттары бар мындай долбоор Кыргызстанда биринчи жолу ишке ашырылууда.

Долбоорлордун шарттары 2023-2024-жылдарга чейин каралган.

 

2020-жылдагы жана 2021-жылдагы пандемияны эске алганда, Япония киргизген карантинге байланыштуу долбоорлорду ишке ашырууда кыйынчылыктар болгон, жапон адистеринин кетиши мүмкүн эмес. Демек, бул долбоорду ишке ашыруу графиктеринде чагылдырылган. Бүгүнкү күнгө чейин, Кыргыз Республикасынын Транспорт жана коммуникациялар министрлиги долбоорлорду ишке ашыруу мөөнөттөрүн артта калтыруу үчүн бардык аракеттерди көрүп жатат.

Үч долбоордун ичинен учурда  «Бишкек-Ош унаа жолунун 246 чакырымындагы кар-көчкүдөн коргонуу» долбоору боюнча курулуш иштери жүрүп жатат. 2018-жылдын 12-октябрында япониялык подрядчик «DAI Nippon-Iwata Chizaki JV» менен келишим түзүлүп, иш 2019-жылы башталган. Иштин аякташы 25% ды түздү. Быйыл подрядчик май айында жумушун уланткан.

«Талас-Тараз жолундагы Урмарал дарыясында өткөн көпүрөнү рекострукциялоо» жана «Эл аралык маанидеги жолдорду жакшыртуу долюоору Ош-Баткен-Исфана унаа жолунун жол бөлүгүн реабилитациялоо (28-75 чакырым)» долбоорлору баштапкы этабында.

Жол курулушунун натыйжасын болжол менен 2 топко бөлүүгө болот:

  1. Түз (транспорттук) эффект жол кыймылынын катышуучуларына жолдордун жакшыртылган шарттарындагы түздөн-түз артыкчылыктарды чагылдырат. Бул эффект транспорт каражаттарын эксплуатациялоого кеткен чыгымдарды үнөмдөөгө, жол жүрүү убактысын кыскартууга, транспорт каражаттарын пайдалануунун эффективдүүлүгүн жогорулатууга, жол кырсыктарын азайтууга, кыймылдын ыңгайлуулугун жана жолдогу ыңгайлуулукту жогорулатуудан турат.
  2. Кыйыр (транспорттук эмес) таасир республиканын жана регионалдык маанидеги автомобиль жолдорунун тармагынын өркүндөтүлүшүнүн жана өнүгүшүнүн өлкөнүн социалдык-экономикалык өнүгүүсүнө жана экологиялык кырдаалга тийгизген таасирин чагылдырат.

 

Борбордук Азиядагы регионалдык каттамдарды жакшыртуу долбоорунун 3-фазасы

2020-жылы Дүйнөлүк банк тарабынан каржыланган «Борбордук Азиядагы регионалдык каттамдарды жакшыртуу долбоорунун үчүнчү фазасы» ишке ашырылып баштады.

Долбоордун максаты: регионалдык транспорттук байланыштарды өркүндөтүү жана Ысык-Көл облусунда туруктуу туризмди өнүктүрүүнү колдоо, бул Тажикстан Республикасын Казакстан менен жана андан ары Россия менен байланыштырган республиканын негизги транспорттук тармагын жакшырууга мүмкүнчүлүк түзөт.

Долбоор төмөндөгү компоненттерди камтыйт:

Компонент 1: Ысык-Көл облусундагы аймактык байланыш, тиешелүү объектилер жана шаймандар.

Компонентте төмөнкүлөр каралган:

Ысык-Көл облусунда, Түптү «Каркыра» өткөрүү пункту менен байланыштырган жолдун боюнда жана жанында 52 чакырымга жакын узундуктагы жолдун бөлүгүн капиталдык оңдоодон өткөрүү, ошондой эле жол жээгиндеги объектилерди жана кирүү жолдорун куруу «Сан-Таш» тарыхый эстелигине баруучу жолдор (Темирландын көрүстөн комплекси).

Түптү Каркыра өткөрүү пункту менен байланыштырган жолдун жыл бою иштешин камсыз кылуу үчүн жол тейлөө жабдууларын, атап айтканда кар тазалоочу шаймандарды сатып алуу.

Көзөмөлдөө боюнча консультациялык кызматтар.

Компонент 2: Авиациялык коопсуздук жана кызмат көрсөтүү.

Компонент төмөнкүлөргө жардам көрсөтөт:

Мамлекеттик коопсуздук программасын карап чыгып, Эл аралык жарандык авиация уюмунун стандарттарына жана сунуш кылынган практикага шайкештигин камсыздоо үчүн жарандык авиация агенттигинин потенциалын жана институционалдык маселелерин аныктоо.

Аба кодекси боюнча авиация мыйзамдарын иштеп чыгууга техникалык жардам көрсөтүү, ошондой эле Эл аралык жарандык авиация уюмунун стандарттарына жана сунуш кылынган практикага шайкештигин камсыздоо үчүн көзөмөлүн жана мониторинг жүргүзүү мүмкүнчүлүктөрүн күчөтүү, анын ичинде авиациялык коопсуздук инспекторлорун жана жарандык авиация агенттигинин башка кызматкерлери үчүн окутуу жана программалык камсыздоо жана кеңсе иши жагынан жарандык авиация агенттигинин мүмкүнчүлүктөрүн кеңейтүүчү жабдуулар.

Кыргыз авиация институтунун билим берүү программасын кайра карап чыгуу, потенциалын өнүктүрүү, авиация персоналын жана окуу приборун сыноо үчүн программалык камсыздоону сатып алуу, ошондой эле Кыргыз авиация институтунун имараттарын оңдоо.

Компонент 3: Ыссык-Көл областында туруктуу туризмди өнүктүрүү.

Компонентте төмөнкү иш-чаралар каралган:

Туризмди туруктуу өнүктүрүүнүн стратегиясын жана алуучунун башкы планын иштеп чыгуу, анын ичинде пилоттук негизде Ысык-Көл облусу боюнча Туризм спутниктик эсептерин ишке ашыруу.

Мамлекеттик жана / же муниципалдык менчик боло турган беш туристтерди тейлөө борборлорун куруу.

2020-жылы коронавирус пандемиясынан улам, долбоорду ишке ашырууда кыйынчылыктар болуп, белгилүү бир кечигүүлөр болгон.

Учурда, долбоор ишке ашыруунун баштапкы баскычында жана Түп-Кеген жолунун деталдуу долбоорун карап чыгуу / кайра кароо жана подрядчикти тандоо үчүн тендердик документтерди даярдоо иштери жүрүп жатат.

Маалымат түрүндө:

Донор: Международная Ассоциация Развития (МАР)

Долбордун суммасы: 55,0 млн. АКШ долл. (27,5 млн. АКШ долл. – кредит и 27,5 млн. долл. АКШ —  грант)

Кол коюлган датасы: 2019 жылдын 3 июлу

Күчүнө кирген датасы:          2020 жылдын 30 январы

Долбоордун жабылышы:       2024 жылдын 30 ноябры